Läser in...

Säljtips



Säljtips - så får du ditt fordon sålt på nätet

  • Var tydlig med att få med rätt Märke och hela Modellnamnet/Versionen av fordonet, t.ex. "Volvo XC60 T5 AWD Inscription" eller "Skoda Fabia Style TSI 95" - detta gör din annons mer sökbar både på Klicket.se och Google.com!
  • Skriv en tydlig annonstext (läs igenom texten för att hitta ev. stavfel innan publiceringen). Ta alltid med de uppgifter som du själv hade velat veta om du ska köpa ett fordon. T.ex. mil, allmänt skick, utrustning, extrautrustning, ev. defekter, osv. Skönhetsmåla aldrig ditt fordon!
  • Lägg tid på att få bra bilder på ditt fordon. 5 bilder räcker oftast inte - minst 10 (men helst ännu fler). Både invändigt och utvändigt, gärna på motorn och ev. lastutrymmen, baksäte, osv. Se till att du tvättat fordonet både utvändigt och invändigt innan du tar bilderna. Med lysena på känns fordonet mer levande. Klicket erbjuder dig som annonsör upp till 100 bilder/annons utan extra kostnad.
  • Ta alltid den potentiella köparens personuppgifter (legitimation/körkort) innan ev. provkörning sker. Du bör helst följa med under provkörningen, så märker du ofta snabbt hur personen kör, samtidigt som du kan besvara ev. frågor från den potentiella köparen.
  • Skriv tydligt avtal med datum och ort för affären. Var tydlig i kontraktet med vad som ingår (t.ex. vinterhjul), men var också lika tydlig med vad som kanske inte ingår (t.ex. garantier). Skriv in ev. fel/defekter i avtalet. Läs igenom avtalet tillsammans och avsluta med både köparens och säljarens underskrifter. Avtalet ska göras i två likalydande exemplar, där vardera part får en kopia.
  • Lämna aldrig iväg fordonet utan att du först fått betalt. Pengarna måste finnas på ditt konto - innan du gör ägarbytet och lämnar över nycklarna.
  • Ägarbytet gör du enklast genom Transportstyrelsens app. Se till att både säljaren och köparen gör detta tillsammans - efter att säljaren mottagit betalningen på sitt konto. Om du föredrar ägarbyte via pappersformat, gör du detta via Registreringsbeviset från Transportstyrelsen (del 2, den gula delen). Läs anvisningarna på reg.beviset och skriv tydligt så att allt blir korrekt, avsluta med signaturer. Det är alltid säljarens ansvar att skicka in ägarbytet till Transportstyrelsen. Tänk på att registreringsbeviset är en värdehandling och att det är extra viktigt att vara noggrann vid ägarbytet - så låt det hellre ta sin tid för att bli rätt direkt.
  • Det är viktigt för säljaren att köparen legitimerar sig när ägarbytet fylls i/ska registreras.

Läs även: Expertens 6 bästa tips - så gör du en riktigt bra bilannons!


Oseriösa spekulanter - så hanterar du dem!


Innan ni träffas:

  • Om du blir kontaktad av någon som vill förmedla ditt fordon, utgå alltid ifrån att det kan vara bedrägeriförsök. Självklart finns det seriösa fordonsförmedlare också, men utgå alltid ifrån att det är bäst att du som säljare tar kontakt med fordonsförmedlaren (och inte tvärtom!).
  • Var extra försiktig om du blir kontaktad av utländsk köpare, som vill att du exporterar fordonet.
  • Det är också rätt så vanligt att bedragare inte försöker pruta, de säger att de gärna "betalar" betydligt mer för ditt fordon än vad ett likadant fordon skulle kosta i deras eget hemland.
  • Ev. förskottsbetalning sker ofta med en check, som senare visar sig sakna täckning. Acceptera bara checkar om ni gör upp affären på en bank och banken kan bekräfta att checkens täckning är korrekt.

Om ni träffas:

  • Om du träffar den potentiella köpare och hen ber dig att lämna över fordonet, nycklar och/eller registreringsbeviset innan du fått fullt betalt, så ska du omedelbart dra dig ur affären! Lämna aldrig lämna registreringsbeviset (del 2, gula delen) utom synhåll! Reg.beviset är en värdehandling för ditt fordon.
  • Förmedlingsbedrägeriet bygger ofta på att du lämnar ifrån dig nycklarna, fordonet och registreringsbevis - till löftet att få ersättning senare. De kommande dagarna lär fordonet byta ägare rätt så ofta, allt för att distansera fordonet från dagen för "affären". Den sista ägaren i slingan (vanligtvis en bulvan eller så kallad "målvakt") brukar sedan hävda att hen inte känt till bakgrunden för fordonet och att hen köpt fordonet i "god tro". Uttrycket "god tro" är dock inte så starkt som vissa tror, men räkna ändå med att det blir en lång rättsprocess där det slutliga utfallet är ytterst ovisst. Sannolikt kommer du i slutändan stå utan både pengar och fordonet. Troligtvis är fordonet borta (exporterat till utlandet) och dina chanser att få betalt eller se fordonet igen är ytterst små.
  • Återigen, tänkt på att aldrig lämna fordonet, nycklarna och/eller registreringsbeviset (del 2, gula delen) innan du är säker på att du har pengarna på ditt konto.

Lycka till med din fordonsaffär önskar Klicket!
 

Läs även: